تنیس باکس – در این مقاله میخواهیم راجع به سرسختی ذهنی در تنیسورها صحبت کنیم ، اینکه تعریف آن چی هست و چه کمکی به بازیکنان در زمین تنیس میکند.

تعریف سرسختی ذهنی

سرسختی ذهنی در واقع حالتی است که فرد می تواند هیجاناتش را چه از درون و چه از بیرون کنترل کند. این ویژگی هم به صورت ذاتی در فرد میتواند باشد و هم میتواند اکتسابی باشد و قابل توسعه . شرایط زندگی یک ورزشکار  معمولا طوری هست که فرد از نظر روانی دچار ضعف میشود. جدا بودن سبک زندگی به نسبت بقیه افراد جامعه ، فشار تمرینات ، رژیم غذایی ، نتایج مسابقات و … مواردی هستند که می توانند روان ورزشکار را به هم بریزند. به همین دلیل است که باید تنیسور ذهنش را آماده این چالش ها بکند.

قطعا در ورزشکار های حرفه ای جهان این موضوع رو دیده اید که بازی باخته را یکباره برمیگردانند و نتیجه را بر عکس میکنند. نادال ، فدرر ، جوکوویچ کسانی هستند که در عرصه تنیس خودشان را در این موضوع ثابت کرده اند و بار ها توانسته اند بازی را به نفع خودشان برگردانند.

سرسختی ذهنی (Mental Toughness) یک امر ضروری

خیلی از افراد به این باورند که رقابت در سطح بالای بازی ها بیشتر امری ذهنی است تا فیزیکی و تکنیکی . اما به یکباره نمی شود به این سطح رسید. باید از دوران کودکی بر روی این مسائل ذهن را آماده کرد تا در دنیای رقابت فرد بتواند به مقصد قهرمانی برسد.

اشتباهی که بیشتر بازیکنان دچار آن میشوند این است که برای بیشتر کارهای خود در عرصه ورزشی فردی رو در نظر میگیرند مثل مربی ورزشی ، آسیب شناس ، متخصص تغذیه اما کمتر افرادی هستند که با یک روانشناس ورزشی در ارتباط باشند که قطعا لازم است.

سرسختی ذهنی در تنیس

اما افرادی که ذهن محکم و سرسختی دارند چه ویژگی‌های دارند :

– داشتن خودباوری عمیق به توانایی برای دستیابی به اهداف رقابتی.

– داشتن اهداف بسیار و انگیزه‌های درونی برای کسب موفقیت.

– انتخاب اهداف سخت و طاقت فرسا.

– ادامه تمرین و رقابت تا آخر و بدون بهانه.

– تأکید برافزایش عملکرد جهت افزایش احتمال موفقیت.

– داشتن خودباوری عمیق به این‌که دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند که آن‌ها را بهتر از حریف می‌کند.

– تمرکز کامل بر تکلیف در دست انجام، در مواجهه با حواس‌پرتی در زمین مسابقه.

– کنترل ذهنی دوباره، پس از وقایع غیرمنتظره و غیر قابل‌کنترل حین مسابقه (بازیافت تمرکز).

– پشت سر گذاشتن مرزهای درد فیزیکی و هیجانی، درعین‌حال حفظ تکنیک و تلاش در هنگام ناراحتی (در تمرین و مسابقه).

– پذیرش این‌که اضطراب رقابت، اجتناب‌ناپذیر است و دانستن اینکه می‌توان با آن کنار آمد.

– غلبه بر فشار روانی رقابت.

– با عملکرد خوب و بد دیگران تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

– در صورت مواجهه با حواس‌پرتی‌ها و مشکلات زندگی شخصی و ورزشی، متمرکز باقی می‌مانند.

منبع : tennismindgame.com

فهرست
10 درصد تخفیف در خرید اول 😍
+